-

ETCS tulee – Miten rautatieala koulutetaan?

Koivuniemi Jaana
Koivuniemi Jaana
Johtaja, asiakaskokemus ja yritysinfra

Digirata-hanke on rautatiesektorille suuri muutos, joka vaatii kaikilta uudenlaista osaamista. Lielahti–Rauma/Pori-radalle rakennettava ensimmäinen kaupallinen digitaalinen rataosa eli EKA tulee olemaan monelle rautatiealalla työskentelevälle ensikosketus eurooppalaiseen junien automaattisen kulunvalvonnan standardiin eli ETCS-järjestelmään. EKA on yhteinen matka tulevaisuuteen. Digirata haluaa varmistaa, että jokainen rautatiealan ammattilainen pysyy matkassa mukana.

Digirata-hanke on koko raidealan yhdistävä mahdollisuus, jossa rakennetaan teknologinen perusta pitkälle rautatieliikenteen tulevaisuuteen. ETCS-järjestelmä ei kuitenkaan ole vain laitteiden modernisointia, vaan myös toimintatapojen ja elinkaaren hallinnan uudistamista. EKA on mahdollisuus oppia yhdessä sekä jakaa tietoa yli organisaatiorajojen. Tämä vaatii uudenlaista rohkeutta kokeilla ja kyseenalaistaa sekä kykyä oppia arjen kokemuksista ja oivalluksista.

Digiradan perusperiaatteet onnistumiselle ovatkin yhteisöllisyys, jatkuva yhdessä oppiminen ja kokeilukulttuuri monitoimijaympäristössä. ETCS-järjestelmä on koko raidealan yhteinen muutos, joka tulee lopulta vaikuttamaan meidän jokaisen päivittäisiin työtehtäviin, olipa sitten kyse mistä tahansa ammattiryhmästä.

Digitaalisen teknologian avulla voidaan parantaa tehokkuutta ja turvallisuutta, mikä luo mahdollisuuksia myös organisaatioiden osaamispääoman kasvattamiseen ja yksilöiden urapolkuihin.

Koulutustarveanalyysi nykytilasta ja tulevaisuuden osaamistarpeista 

Vuonna 2023 Digirata teetti EKA-koulutustarveanalyysin, jossa kartoitettiin ammattitehtävissä tarvittavaa nykyistä osaamista ja arvioitiin ETCS-järjestelmämuutoksen tuomia tulevaisuuden osaamistarpeita. Muutoksen kannalta merkittävimmiksi ammattiryhmiksi tunnistettiin liikenteenhallinnan, operaattoreiden ja turvalaitekunnossapitäjien ammattiryhmät.

Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui pääasiassa Digirata-hankkeessa työskenteleviä asiantuntijoita, mutta nykyosaamista kartoittavissa haastatteluissa oli mukana myös hankkeen ulkopuolisia alan ammattilaisia.

Koulutusmalleja kouluttajakoulutuksista työpajoihin

Vuonna 2024 Digirata on selvittänyt, millaisilla koulutusmalleilla EKAssa tarvittavaa osaamista tulisi kouluttaa toimialan eri organisaatioille. Koulutusmalleja valittaessa huomioidaan organisaatioiden erilaiset tarpeet, ja sektoriorganisaatioiden kanssa onkin käyty vuoropuhelua esimerkiksi työpajoissa.

Osa organisaatioista on kyvykkäitä ja myös halukkaita kouluttamaan henkilöstönsä itse, kunhan organisaation kouluttajat ja työnopastajat saavat riittävät tiedot ja taidot kouluttajakoulutuksissa. Osa organisaatioista tarvitsee puolestaan enemmän tukea ja apua henkilöstönsä kouluttamiseen.

Digirata koordinoi EKAn koulutusten kokonaisuutta. Koulutuksia antavat esimerkiksi viranomaisen hyväksymät koulutuslaitokset ja oppilaitokset, EKAn laitetoimittajat sekä mahdollisesti myös Digiradan asiantuntijat.

Koulutuksissa pyritään monimuotoisuuteen ja osallistaviin menetelmiin, mikä voi tarkoittaa esimerkiksi omatoimista opiskelua verkkoympäristössä, perinteisempää luokkaopetusta ja käytännön harjoitteita. Koulutusten sisällöt ja pituus vaihtelevat toki merkittävästi henkilön työtehtävistä riippuen. Vuoden 2025 aikana Digiradan koulutusten toteutus- ja seurantamallit saatetaan valmiiksi. Tässä yhteydessä sektoriorganisaatioiden ja viranomaisten kanssa jatketaan aktiivista vuoropuhelua.

Palautteella kehitetään koulutuksia

EKAn koulutuksista tullaan keräämään palautetta suunnitteluvaiheesta käyttöönottoon jälkeiseen aikaan asti. Palautetta halutaan koulutuksen laadusta, mutta myös siitä, antoiko koulutus riittävästi osaamista ETCS-radalla toimimiseen. Vuoropuhelu ja palaute on tärkeää, sillä vain yhdessä voimme tehdä suomalaisesta ETCS-radasta menestystarinan.

Haluatko keskustella tarkemmin Digiradasta tai sen koulutusstrategiasta? Koivuniemi toimii osaamisen kehittämisen asiantuntijana Digirata-hankkeen Sektorin koulutukset -tiimissä, ja keskustelee mielellään kanssasi.

Jaana Koivuniemi, johtaja, asiakaskokemus ja yritysinfra, jaana.koivuniemi@welado.fi, 040 833 5566

Jari Ruotsalainen, Fintraffic Raide Oy

Koivuniemen ja Ruotsalaisen kirjoittama artikkeli on julkaistu alun perin Rautatietekniikka-lehden numerossa 1/2025, joka on jaettu muun muassa Rata 2025 -tapahtuman osallistujille. He myös luennoivat aiheesta helmikuussa Rata 2025 -tapahtumassa.