Tehokas lumilinko ETCS-järjestelmään

Zaugg ZRR 10000 M on sveitsiläisten Zaugg- ja Matisa-yritysten yhteistyössä kehittämä lumilinko. Ajoneuvo toimii pohjoisimmassa Ruotsissa Malmbananin radalla ja sen tukikohta on Abiskossa. Tämänkaltaiset tehokkaat koneet ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta liikenne voidaan pitää auki talvella säälle alttiilla Malmbananin radalla, joka kulkee avoimella tundralla, jossa rankat lumisateet ja voimakkaat lumikuurot voivat synnyttää useiden metrien korkuisia lumivalleja. Lumipuhallin on yksi maailman tehokkaimmista, ja se pystyy käsittelemään jopa 7 500 tonnia lunta tunnissa.
Tekniset tiedot
- Pituus 16,5 metriä
- Paino 70 tonnia
- Kapasiteetti 7 500 tonnia lunta tunnissa
- Suurin raivausnopeus 20 km/h
- Suurin raivausmitta korkeus 365 cm, leveys 600 cm
- Suurin kuljetusnopeus 70 km/h
- Polttoaine diesel, 3 500 litran säiliö
- Moottorit 2 x 470 kW (630 hv)
Asiantuntijoidemme rooli prosessissa
Lumilingon käyttö on ollut menestyksekästä jo useiden vuosien ajan, mutta kun ERTMS-merkinantojärjestelmä otetaan käyttöön Malmbananin rautatiellä, on laitteet mukautettava järjestelmän kanssa yhteensopiviksi. Matisa palkkasi STHK:n asiantuntijat tukemaan prosessia, jossa junan sisäinen järjestelmä hyväksyttiin Ruotsin liikennevirastossa. STHK tuntee hyvin ERTMS- ja ETCS-järjestelmien tekniset näkökohdat, tässä tapauksessa Hitachin toimittamat järjestelmät. Lisäksi STHK:lla on laaja kokemus hyväksymisprosessista ja vakiintunut sidosryhmäverkosto.
STHK:n panos lyhyesti
- Turvallisuusselvityksen ja muiden asiakirjojen kehittäminen arvioijalle.
- Validointi
- Tuki koko hyväksymisprosessin ajan, mukaan lukien osallistuminen arviointeihin ja arvioinnin kommenttien käsitteleminen
- Toiminnallisuuden todentaminen
- Hyväksymisprosessin, ETCS-järjestelmän ja sovellettavien eurooppalaisten CENELEC-standardien asiantuntemus.
Eturistiriitojen välttämiseksi on tärkeää, että STHK ei osallistunut vaatimusten määrittelyyn.
Projektitiimi
Hanketta johtaa Pascal Drexler Matisasta ja STHK:n projektipäällikkönä toimii Frank Steiner. STHK on tuonut lisää asiantuntemusta, kuten turvallisuusasiantuntijan, todentajan ja teknisen asiantuntijan, hankkeen edistämiseksi.
Pascal Drexler, Matisan projektipäällikkö, Matisa
Miten päädyitte hyödyntämään STHK:n asiantuntemusta?
Tarvitsimme tehokkaan ja hyväksi havaitun prosessin ajoneuvojen hyväksynnän virtaviivaistamiseksi. Hyödyntämällä STHK:n vakiintunutta prosessia, johon sisältyy validointi ja todentaminen, muutosten hallinta ja muodollinen validointi, pystyimme työskentelemään tehokkaasti.
Miten yhteistyö on toiminut?
Yhteistyö on ollut erinomaista, ja STHK on tuonut mukanaan runsaasti tietoa. Olemme oppineet paljon hyväksyntäprosessista sekä verifioinnista, validoinnista ja turvallisuudesta, mistä on hyötyä meille tulevaisuudessa.
Mikä oli suurin haaste?
Ajoneuvo toimii molempiin suuntiin ja kahdesta eri ohjaamosta käsin. Jälkimmäinen aiheutti teknisen haasteen, joka vaati yhteistyöratkaisuja järjestelmätoimittajan kanssa.
Mikä on tämänhetkinen tilanne?
Helmikuussa 2025 hanke on lähes valmis. Arviointi on suoritettu, ja siinä havaittiin muutamia pieniä ongelmia, joita parhaillaan käsitellään. Lumityökone on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2025 alussa.
Kaipaatko ERTMS- ja ETCS-asiantuntijoidemme osaamista? Ota yhteyttä Jan Pauliin, jonka kanssa voit viestitellä ja keskustella joko ruotsiksi tai englanniksi.
Jan Paul Andersson
jan-paul.andersson@sthk.se
+46 (0) 76 723 21 82