Projektipäällikkö Janne Siirilä
Metrohankkeissa projektipäällikkönä toimiva weladolainen Janne Siirilä nauttii pyöräilystä, viihtyy varikoilla, ja haltioituu suurkaupunkien metrovalvomoissa. Vannoutunut metromies on ajautunut alalle, ja löytänyt urahaaveidensa päätepysäkin maanalaisen maailman projekteista.
“Työt metrohankkeiden parissa ovat avanneet ovia mielenkiintoisiin paikkoihin, kuten tutustumiset Chicagon lentokentän sisäisen junan valvomoon, New Yorkin metron varikolle ja ohjaamoon ja Bilbaon ja Pariisin metrovalvomoihin. Lomareissuillakin on aina pakko päästä kokeilemaan paikallista metroa. Joku urbaanisuus siinä houkuttaa, kun tällainen maalaispoika pääsee työskentelemään ihmiskirjoa kuhisevien kaupunkien valtimoiden parissa.
Jos mietitään, millaisesta valokuvasta Helsinki kansainvälisesti tunnistetaan, niin kyllähän ne ovat Tuomiokirkko ja meidän oranssi metromme. On hienoa voida sanoa, että toista niistä olen ollut tekemässä”, Janne kertoo.
Millainen urapolku on johdattanut sinut metrohankkeiden asiantuntijatehtäviin?
Työskentelin vuosituhannen alussa Siemensin sähköjakeluprojekteissa, kun raideliikenneosasto tarjosi paikkaa Oulu–Tornio-radan asetinlaiteprojektista. Siirryin siihen, ja tein projektissa järjestelmätestausta ja yhteistoimintaa varmistavia SIT-testejä. Näissä hommissa tutuksi tuli kesän lämpimät päivät grillilounaineen ja pohjoisen Suomen talven kylmät ja pimeät olosuhteet radalla. Lunta riitti ja testattaville opastimille siirryttiin moottorikelkalla.
Vuonna 2007 siirryin HKL:n palvelukseen (nykyään Kaupunkiliikenne), jossa toimin projekti-insinöörinä automaattimetroprojektin asetinlaite-, ATC- ja laiturioviin liittyvissä tehtävissä. Automaattimetron projekti keskeytettiin vuonna 2015. Keskeytetyn projektin toimituslaajuuteen kuului silloin tulevan Länsimetron liikenteenohjausjärjestelmä, jonka HKL:n joutui keskeytyksen vuoksi kilpailuttamaan uudelleen. Toimin Länsimetron ensimmäisen vaiheen asetinlaite- ja liikenteenohjausjärjestelmä -projektissa tilaajan projektipäällikkönä. Kun Länsimetro valmistui, siirryin Mipron palvelukseen vuonna 2017.
Mipro on liikenteenohjaus- ja turvalaitejärjestelmiä toimittava yritys, jossa toimin hetken tuotekehityksen parissa, kunnes siirryin asiakkuuspäälliköksi metroasiakkuuksiin. Tässä tehtävässä pääsin laajentamaan osaamistani myynnin osalta. Myynnin lisäksi sain ylläpidettyä ja kehitettyä teknistä ja projektinhallinnan osaamistani muun muassa ohjaamalla metroprojektien projektipäälliköitä ja pääsuunnittelijoita.
Nyt Weladolla olen mukana pääkaupunkiseudun metron METKA-hankkeessa (Metron kapasiteettihanke), jonka tavoitteena muun muassa lyhentää metron vuoroväliä automaatiotasoa nostamalla ja näin lisätä metron kapasiteettia.
Miten asiantuntijuutesi on syntynyt?
Varsinaista metrokoulutusta Suomessa ei juuri ole tarjolla, mutta kokemus valtion rataverkon projekteista antoi hyvän pohjan myös metroasioihin. Suurin osa osaamisestani onkin kertynyt perinteisin tavoin eli kantapään kautta ja kokeneempia konkareita kuuntelemalla. Tekninen koulutus taustalla toki auttaa, ja olen valmistunut sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi vuonna 2001. Työn ohessa opiskelin kaksi vuotta myynti- ja projektijohtamisen insinööriksi. Sain opinnoista teoriapohjaa ja vahvistusta omaan osaamiseeni, ja valmistuin vuonna 2023.
Millaisia palveluja Weladon metroasiakkaille tarjoat?
Konsultin tehtävässä pystyn yhdistämään urani aikana kertyneen kokemukseni ja eritoten näkökulmani niin tilaajan kuin toimittajan puolella toimimisesta. Ymmärrän hyvin molempien ajatusmaailmaa, haasteita ja tarpeita. Työ jatkuu ennestään tuttujen ihmisten ja projektien parissa, joten muutos arjessa ei ole ollut kovin suuri.
Myyntityö on mukava lisämauste metroasiantuntijan työhöni. Tarjoan omaa ja muiden weladolaisten asiantuntemusta niin metrohankkeiden projektinhallintaan, liikenteenohjausjärjestelmiin kuin asetinlaitteisiinkin liittyen. Weladolla pystyn tarjoamaan asiakkaille asiantuntijuutta myös alueilta, joista minulla itsellä ei ole tietämystä, kuten ympäristöasiat, maastokartoitukset ja mittaukset sekä isännöinti.
Tukenani on yli 300 suomalaista ja ruotsalaista eri alan asiantuntijaa, joista viimeksi konsultoin ympäristöasiantuntijaa. Oli todella inspiroivaa kuunnella Kasvion Pinjaa, ja muutamassa minuutissa hän oli vähintään tuplannut minun tietämykseni hankkeiden ympäristöasioista.
Mikä sai sinut siirtymään töihin Weladolle?
Olen aina työskennellyt pitkään samalla työnantajalla, ja Miprollakin viihdyin hyvin. Aloitin weladolaisena toukokuussa 2024, kun Jyrki Kataja vain sattui soittamaan sopivalla hetkellä ja kertoi Weladon tilanteesta metroasioiden osalta. Uteliaisuus konsultin roolia kohtaan voitti, ja toki yhtenä vaakakuppia heilauttaneena osatekijänä oli Weladosta saamani käsitys avoimena, luotettavana ja helposti lähestyttävänä työnantajana.
Miten Welado alustana tukee sinulle merkityksellistä asiantuntijuutta?
Jo muutamassa päivässä pääsin osaksi METKA-hanketta, jossa saan tehdä sitä, mistä pidän ja mitä osaan. Hanke tarjoaa sopivasti myös haasteita, mikä pitää ihmisen pirteänä. Metrotiimissä aloittelee myös nuorempia asiantuntijoita, joille voin jatkossa jakaa omaa osaamistani.
Miksi Welado pärjää kaupunkiratamarkkinassa?
Meillä on oikeat asiantuntijat ja heillä monipuolisesti teknistä, projektinjohdollista, hankintoihin, mittaamiseen tai ympäristöasioihin liittyvää osaamista niin rautatie, raitiotie- kuin metropuoleltakin. Tällä porukalla on kaikki mahdollisuudet tarjota asiakkaillemme aina helppoja projekteja.
Miten metromies rentoutuu?
Harrastan maastopyöräilyä. Työmatkojen lisäksi tutuksi ovat tulleet Helsingin upeat pyöräilyreitit, kuten keskuspuiston maastopyöräilyreitti, merenrantaväylät ja kalliot. Jos en ole satulassa, saatan rämpytellä bassoa. Meillä on insinöörivoittoinen bändikin, Primal Maze, jonka kanssa silloin tällöin teemme keikkaakin.
Kiinnostuitko Jannen osaamisesta? Voit jatkaa juttua Jannen kanssa:
Janne Siirilä
0449015897
etunimi.sukunimi@welado.fi