Jyväskylä–Pieksämäki-ratahanke kiertotaloussuunnitelman pilottikohteena

Jyväskylä–Pieksämäki-ratahanke on toiminut kiertotaloussuunnitelman pilottikohteena. Kiertotaloussuunnitelman tarkoituksena on huomioida kiertotalous systemaattisesti ja oikea-aikaisesti radan investointihankkeiden toteutuksessa. Perusparannushankkeen aikana radan päällys- ja alusrakenne peruskorjataan, taitorakenteita uusitaan ja korjataan, turvalaitteet uusitaan sekä tasoristeysturvallisuutta parannetaan rakentamalla yli-/alikulkusiltoja tai korvaavia tieyhteyksiä.
Rataosuus on rakennettu vuosien 1913–1917 aikana, ja sen viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Rataosuus on noin 80 kilometrin mittainen, yksiraiteinen rataosuus, joka on sähköistetty, suojastettu sekä varustettu kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosuudella kulkee niin tavara- kuin henkilöliikennettä. Perusparannushanke on alkanut vuonna 2022 ja jatkuu vuoteen 2028.
Kiertotaloussuunnitelma sisältää tiedot hankkeella syntyvien materiaalien määrästä, laadusta ja sijainnista, niiden suunnitelluista käyttö- ja sijoituskohteista, kuvaukset kartoitetuista kiertotalousratkaisuista sekä ohjeistukset urakoitsijalle hankkeella toteutettavista ratkaisuista ja syntyvien materiaalien käsittelystä.
Hankkeen tavoitteena on varmistaa junaliikenteen sujuvuus ja turvallisuus tulevaisuudessa
Jyväskylän ratapiha on yksi kymmenestä perussolmuratapihasta Suomessa, joka toimii risteysasemana Pieksämäen, Oriveden, Haapamäen ja Haapajärven suuntaan. Ratapihan kautta kulkee niin henkilöliikenteen junia kuin tavaraliikennettä. Jyväskylän ratapiha ja Jyväskylä–Pieksämäki-linjaosuuden käyttöikä on elinkaareensa loppupuolella. Hankealueella on huonokuntoista radan päällysrakennetta ja taitorakenteita.
Jyväskylä–Pieksämäki-perusparannushankkeen tavoitteena on varmistaa junaliikenteen sujuvuus ja turvallisuus myös tulevaisuudessa. Hankkeella toteutetaan huonokuntoisen päällysrakenteen, taitorakenteiden ja kallioleikkausten korjaukset ja uusimiset. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset junien tarvitsemiin turvalaitteisiin, sähkörataan sekä valaistukseen. Hankkeella tehdään ratasuunnitelma myös useiden tasoristeysten ja varoituslaitosten poistoista Jyväskylän ja Pieksämäen väliltä. Tilalle suunnitellaan korvaavat tieyhteydet tai alikulkusillat.
Hankkeen toimenpiteillä varmistetaan radan käytettävyys ja junaliikenteen toimivuus tuleviksi vuosikymmeniksi. Tasoristeysten poistaminen parantaa liikenneturvallisuutta. Jyväskylän ratapiha peruskorjataan vuosina 2024–2025 ja Jyväskylä–Pieksämäki-osuus vuosien 2024–2028 aikana. Perusparannus on käynnistynyt kesällä 2024 Jyväskylän ratapihan ja Vaajakoski–Lievestuore-rataosuuden osalta. Vuonna 2025 uusitaan Jyväskylän ratapihalla Tourujoen ratasilta ja korjataan koko linjaosuudella sijaitsevia siltoja sekä rumpuja.
Kiertotaloussuunnitelman pilottikohde
Jyväskylä–Pieksämäki-perusparannushanke on ollut kiertotaloussuunnitelman pilottikohteena. Hankkeella on selvitetty seuraavien materiaalien uudelleenkäyttöä ja kierrätystä; kiskot, betonipölkyt, puupölkyt, raidesepeli, leikattava puhdas maa-aines, leikattava haitta-ainepitoinen maa-aines, turvalaitteet ja routalevyt.
Hankkeen alussa on kartoitettu kiskojen ja pölkkyjen nykyinen kunto ja jaoteltu ne hyväkuntoisiin, jotka kelpaavat edelleen ratakäyttöön sekä huonokuntoisiin, joita ei voida enää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan hyödyntää. Raidesepelin osalta on tehty koekuoppatutkimukset ja erilliset haitta-ainetutkimukset koko rataosalle. Lisäksi puu- ja betonipölkkyjen sekä routaeristeiden nykytilan selvityksessä on käytetty ratainfratietojen hallintajärjestelmään kirjattuja tietoja.
Hankkeelle rakentamissuunnitelmavaiheessa laadittu kiertotaloussuunnitelma sisältää tiedot hankkeella syntyvien materiaalien määrästä, laadusta ja sijainnista, niiden suunnitelluista käyttö- ja sijoituskohteista, kuvaukset kartoitetuista kiertotalousratkaisuista sekä ohjeistukset urakoitsijalle hankkeella toteutettavista ratkaisuista ja syntyvien materiaalien käsittelystä.
Kaikelle hyväkuntoiselle materiaaleille on pyritty selvittämään soveltuva uusiokäyttökohde ratahankkeen sisältä tai hankealueen läheltä. Esimerkiksi hyväkuntoisia kiskoja hyödynnetään toisella kunnossapitoalueella ja betonipölkkyjä aurinkovoimalan perustuksissa. Haitta-ainepitoiset ja puhtaat, teknisesti rakenteeseen kelpaavat maa-ainekset pyritään hyödyntämään hankealueella huoltoteissä, pengerlevityksissä ja kävelykulkuteissä.
Rakentamissuunnittelussa on huomioitu haitta-ainepitoisten ja puhtaiden maa-ainesten hyötykäyttö alueella. Työ on vaatinut tiivistä yhteistyötä ja yhteensovitusta eri toimijoiden välillä. Näitä ovat olleet muun muassa suunnittelijat, kunnossapitäjät, isännöitsijät, kaupungit ja kunnat sekä erilaiset yritykset. Maa-ainesten kiertotalouden mahdollistamiseksi hankkeen urakoiden aikataulutuksen osalta on tunnistettava urakat, joissa materiaalien hyödyntäminen on mahdollista ja yhteensovitettava aikataulut.
Jyväskylä-Pieksämäki-hankkeella laaditusta kiertotaloussuunnitelmasta lähti liikkeelle ajatus yleisen suunnitteluohjeen laatimisesta Väyläviraston tie- ja ratahankkeiden kiertotaloussuunnittelun ohjaamiseen. Ensimmäinen versio Kiertotaloussuunnitelman sisältö ja laadinta (VO40/2024) -ohjeesta on tullut voimaan 1.2.2025. Ohjeessa kuvataan tie- ja ratahankkeiden esiselvitys-, yleissuunnitelma-, tie- ja ratasuunnitelma- sekä rakentamissuunnitelmavaiheessa laadittavan kiertotaloussuunnitelman sisältöä. Ohje soveltuu käytettäväksi niin uusien tie- ja ratayhteyksien rakentamishankkeissa kuin olemassa olevien teiden ja rautateiden parantamishankkeissa.
Kerromme mielellämme kiertotalouteen liittyvistä asioista, joten olethan yhteydessä, niin jutellaan!
Katja Puolitaival, projektipäällikkö, katja.puolitaival@welado.fi, 050 542 5405
Tero Leppänen, kiertotalousasiantuntija, tero.leppanen@welado.fi, 040 749 9889
Puolitaipaleen ja Leppäsen kirjoittama artikkeli on julkaistu alun perin Rautatietekniikka-lehden numerossa 1/2025, joka on jaettu muun muassa Rata 2025 -tapahtuman osallistujille. Puolitaival luennoi helmikuisesssa tapahtumassa artikkelin aiheesta.